5 tips voor thuis studeren

Posted in Blog by puck on november 12, 2020

Aangezien colleges online zijn gegaan, hebben studenten over de hele wereld zich snel moeten aanpassen aan het thuis studeren. We houden allemaal zo nu en dan van een dagje thuis, maar zoals alles heeft het zijn voordelen, maar ook zijn valkuilen. Met zoveel afleidingen ligt uitstelgedrag altijd op de loer, dus het is heel gemakkelijk om achterop schema te raken.

Slechts één aflevering van je favoriete serie, per ongeluk een half uur door je insta-feed scrollen of een klein dutje doen, dit zijn allemaal activiteiten die grote productiviteits killers zijn en kunnen voorkomen dat je doet wat je moet doen.

We hebben het internet afgezocht om de ultieme tips te vinden om je klaar te stomen voor een productieve studiesessie.

1. OPGERUIMDE OMGEVING

 

We snappen het, je hebt het eerder gehoord, maar het is ZO belangrijk. Voordat je aan je studiesessie begint, is het belangrijk dat je set-up correct is. Probeer je bed een plek te houden om te slapen en vermijd studeren of werken in je bed. Houd vervolgens je studieruimte schoon en georganiseerd en vrij van alles dat je kan afleiden (laat je telefoon expres buiten bereik!). Leg alleen de dingen op je bureau die je die dag nodig hebt om te studeren; een heldere omgeving leidt tot een heldere geest.

 

2. MAAK EEN TIJDSCHEMA

 

Hoewel je misschien vaag weet wat je voor die dag moet doen, helpt het soms om het op te splitsen en op te schrijven. Begin door het doel van de dag bovenaan je kladblok te schrijven, zodat je weet waar je naartoe werkt. Maak dan een rooster en zorg ervoor dat je regelmatig korte pauzes plant. Het is belangrijk om een redelijk aantal uren in te plannen voor studeren en je studiedag in studiesessies op te splitsen. De Focus Keeper-app (IOS & ANDROID) helpt je een bepaalde tijd gefocust te blijven. Hier is hoe het werkt:

  1. Kies een enkel onderwerp om op te focussen
  2. Focus 25 minuten op dat onderwerp zonder te multi-tasken
  3. Neem een ​​korte pauze. Neem na elke vier rondes een lange pauze.
  4. Herhaal

(De Focus Keepers-app)

 

3. ZORG VOOR GOED LICHT

Daglicht is goed voor studeren en je welzijn. Als je overdag te weinig daglicht krijgt kun je je slaperiger of meer gestrest voelen. Probeer een studieruimte te creëren dichtbij een groot raam met veel natuurlijk licht.

 

4. LEG JE TELEFOON WEG

Je telefoon is de grootste bron van afleiding, dus creeer de gewoonte om hem op te bergen en bedenk hoeveel productiever je kunt zijn! Als je graag een app gebruikt die je helpt bij het studeren of muziek afspelen, zet je telefoon dan in de vliegtuigmodus zodat je geen meldingen binnen krijgt. Als je kunt, leg je telefoon dan helemaal weg, in een la of zelfs aan de andere kant van je kamer.

 

5. STUDEREN OP HET JUISTE MOMENT

We zijn allemaal verschillend, sommigen van ons zijn nachtbrakers, terwijl anderen ‘s ochtends meer gefocust zijn. Maak gebruik van de tijd wanneer je je het meest productief voelt (ochtendmens of avondmens?). Probeer ook te studeren wanneer je het meest alert bent, zodat je de informatie kunt verwerken en onthouden. Gebruik de tijd wanneer je over het algemeen minder productief bent om taken uit te voeren zoals het organiseren van je studieruimte of het schrijven van je rooster voor de volgende dag, dit bespaart je tijd wanneer je het meest alert bent.

 

6. STILTE!

Geen lawaai, geen afleiding! Tijdens de studietijd is het essentieel om lawaai tot een minimum te beperken, aangezien elk ongewenst geluid een afleiding kan zijn. Sommige mensen studeren het best als het stil is en sommigen geven de voorkeur aan wat achtergrondmuziek, voor beide kunnen hoofdtelefoons met ruisonderdrukking een optie zijn. Als je liever naar muziek luistert om gefocust te blijven, bekijk dan de Nido Student Spotify-lijsten, we denken dat er een paar echte pareltjes in zitten!

Klik HIER om alle afspeellijsten van Nido Student te vinden.

 

7. EET HET JUISTE VOEDSEL

Als je een studiedag hebt gepland, zorg dan voor een goede voorraad hersenkrachtvoedsel. Tijdens het studeren heb je misschien geen tijd hebt om te koken, maar wat je eet, heeft invloed op het energieniveau en de focus. Probeer lekkere gezonde snacks in huis te halen in plaats van junkfood. Het is bewezen dat voedzaam voedsel je lichaam helpt bij het concentreren en het geheugen. Voedingsmiddelen die vooral goed zijn om je te concentreren, zijn vis, noten, zaden, yoghurt en fruit.